PUBLIC ANNOUNCEMENT
SAMBUTAN TAHUN BARU CINA: 16,000 PENGGUNA DI DAERAH SEGAMAT DAN MUAR BAKAL MENIKMATI BEKALAN AIR BERTERUSAN
DATE: 16 JANUARY 2020

 JOHOR BAHRU: Kira-kira 16,000 pengguna di beberapa kawasan daerah Muar dan Segamat yang dikenalpasti telah menghadapi masalah bekalan air ketika sambutan Tahun Baru Cina pada tahun lepas, bakal menikmati bekalan air secara berterusan pada tahun ini apabila kerja-kerja menaik taraf sistem bekalan air berikut telah siap sepenuhnya.

Kerja menaik taraf itu termasuk lah pembinaan dua loji baharu iaitu Loji Rawatan Air (LRA) Pagoh dan LRA Buloh Kasap, manakala kerja menaik taraf meningkatkan kapasiti LRA Bukit Serampang dekat Muar juga sudah siap sepenuhnya.

Antara kawasan tersebut adalah beberapa kawasan tinggi di Gemas Baru, Lorong Imam Gelang Chincin di Pekan Jabi Utara, Taman Haspa Tunas Sri Cahaya di Jalan Buloh Kasap, Kg Kuala Paya Buloh Kasap dan Felda Pemanis di Segamat. Manakala di Muar pula membabitkan keseluruhan kawasan Pagoh dan sebahagian Jalan Bakri.

Pada perayaan tahun lepas, kira-kira 20, 000 pengguna di beberapa kawasan di dua daerah berkenaan dikenal pasti telah mengalami gangguan bekalan air ketika sambutan perayaan berlangsung. Ini berikutan permintaan bekalan air tinggi dan juga berisiko berhadapan masalah pengoperasian yang lainnya.

Ketua Pegawai Eksekutif Ranhill SAJ, Sr. Nor Ifuan Md. Nor berkata, “Ini bermakna untuk daerah Muar dan Segamat, kami telah mengurangkan jumlah kawasan terbabit sebanyak 80 peratus. Dengan itu, beberapa kawasan yang dahulunya berhadapan masalah bekalan air menjelang musim perayaan dijangka akan menikmati bekalan air secara berterusan pada tahun ini. Usaha penambahbaikan ke atas sistem bekalan air juga telah dilaksanakan selaras dengan siapnya kerja-kerja pembinaan loji baharu dan naik taraf infrastruktur di kedua-dua daerah tersebut, “.

Ranhill SAJ menerusi Ops Raya setiap tahun mengenal pasti beberapa kawasan bermasalah yang perlu diberi perhatian dan pemantauan berterusan. Pada tahun ini Ops Raya Tahun Baru Cina akan mula dilaksanakan pada 18 Januari sehingga 1 Februari 2020.

“Di seluruh negeri Johor pada tahun ini, pihak kami telah mengenal pasti sebanyak 21 kawasan yang perlu diberi tumpuan dan pemantauan terhadap operasi bekalan air sepanjang musim perayaan itu,” ujarnya lagi.

Antara kawasan yang terbabit adalah kebanyakannya terletak di penghujung sistem bekalan air dan kawasan-kawasan tinggi.

“Kami maklum dengan budaya balik ke kampung terutama cuti musim perayaan tidak hanya kepada kaum meraikan kerana ia juga melibatkan kaum lain untuk menghabiskan cuti umum bersama keluarga. Oleh yang demikian, langkah lebih proaktif turut diambil dengan memberi penekanan kepada pemantauan paras air dalam tangki-tangki utama dan juga penyediaan anggota yang cukup untuk melakukan aktiviti pelarasan tekanan yang bersesuaian dengan penggunaan air di satu-satu kawasan,” katanya.

Sementara itu, pemantauan berterusan di kawasan lain perlu dilakukan kerana risiko menghadapi kejadian paip pecah boleh berlaku akibat tekanan tinggi dalam sistem perpaipan apabila air kurang digunakan di satu-satu kawasan. Justeru, beberapa panel kontraktor di seluruh negeri ini juga telah diminta bersiap sedia menghadapi kemungkinan tersebut.

“Pihak kami juga sudah menyediakan sebanyak 270 bilangan tangki statik yang mencukupi dan berharap dapat meminimakan sebarang bentuk gangguan yang berlaku. Begitu juga dengan persiapan mencukupi bagi bilangan lori tangki yang boleh digerakkan untuk bantuan bekalan air sekiranya perlu, ” katanya lagi.

“Walaupun pelbagai usaha diambil oleh kami, namun kerjasama daripada pengguna untuk menyimpan air secukupnya dan mengambil langkah berjimat cermat dalam penggunaan adalah sangat disyorkan. Ini kerana pada musim cuti begini, permintaan bekalan air adalah sangat tinggi dan pihak kami cuba mengimbangi keadaan bagi memastikan perayaan kali ini tidak menjadi beban kepada ahli keluarga yang menerima sanak saudara datang untuk meraikan bersama,” ujarnya lagi.

Sebarang aduan bekalan air, sila hubungi SAJ Info Center di 1 800 88 7474 atau SMS ke 63001 atau email ke customer.care@ranhill.com.my . Pengguna juga boleh mengakses ke laman web www.ranhillsaj.com.my atau laman sosial Facebook – Ranhillsaj Setitis YANG Bermakna untuk info terkini.

 

TAMAT